Metróbusz-projekt: jönnek a villám-villamosok?

ÁRTÉR
Olvasási idő: 6 perc

Cikksorozatunk első részében az idén februárban napvilágot látott budapesti metróbusz-projektről írtunk, amelyet nemzetközi példákkal és lehetséges itthoni tervekkel illusztráltunk. A tervek alapján gyakorlatilag a külvárosi közlekedési hálózat átszervezésével, illetve a díjszabás átalakításával jöhetne létre ez a fajta közlekedési rendszer. Jelen írásunkban a villám-villamosokról lesz szó, amelyek valódi alternatív közlekedési megoldást kínálhatnak a budapesti tömegközlekedésben. Bemutatjuk a már meglévő villamosfejlesztési projekteket, a budapesti tram-train lehetőségét, illetve a nemrég elfogadott villamosgyorsítási tervet mint a metróbusz fővárosi megvalósításának lehetséges alternatíváját.

Valóban metróbusz kell Budapestnek? Forrás: hang.hu
Fényárban úszó villamosok a karácsonyi időszakban. Forrás: programturizmus.hu

Budapest villamoshálózatának igen fontos szerepe van a helyi közlekedésben, hiszen a metró mellett a második szintű kötöttpályás közlekedési rendszert képezi. Jelenleg 36 vonalon 149 km hosszan közel 600 villamost közlekedtet a BKK. Számos fejlesztési terv van előkészítési, illetve tervezési fázisban. Tervben van több villamosvonal útvonalának módosítása, illetve új területek kötöttpályára történő bekapcsolása is.

Az 1-es villamos Aranyvölgyig történő meghosszabbítása még várat magára. Forrás: budapest.hu
Az 1-es villamos meghosszabbításának terve. Forrás: solymaronline.hu

Az 1-es villamosvonal Aranyvölgy vasútállomásig történő meghosszabbítására szánt forrásról az M3-as metró felújításának javára lemondott a főváros annak idején. (Egyébként, rengeteg kritika érte az Aranyvölgyig kiépülő villamospályát a kertes házak között kiépülő pályaterv és a várhatóan hektikus kihasználtság miatt is.) Tarlós István volt főpolgármester szerint a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban a Magyarországnak szánt fejlesztési forrásokból a fővárosnak szűk keret jutott. Szerepelt a tervek között egy Újpalotáig kiépítendő villamosvonal, amit végül kihúztak a listáról, ugyanakkor az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig történő 2 km-es szakaszának megépítésére a főváros megkapta az uniós forrást. Az 1-es villamosvonallal együtt felújították a 3-ast is, amelyre vannak kidolgozott meghosszabbítási tervek Angyalföld irányába.

A Szegedi úti felüljáró megépítése összefügg a rákosrendezői városrendezési tervekkel. Forrás: Magyar Építők

A tervek tartalmazzák Rákosrendező területén egy felüljáró megépítését a Szegedi úton, így a villamos a Béke térig közlekedne a Mexikói út helyett. A 3-as villamosvonalnak, egyébként, a másik irányba, Soroksárig történő meghosszabbítására is lenne igény, mint ahogy a 42-es villamosvonalnak a Havanna-lakótelep és a Gloriett-telep felé történő meghosszabbítására is. Utóbbi belvárosi kapcsolatának kiépítésére egyelőre nincsenek tervek, de mi azért eljátszottunk a gondolattal.

Ha a 42-es villamos a Belvárosig közlekedne a Gloriett-telepről. Forrás: Székács Ákos (saját terv)

Tervben volt az M2-es metrónak egy szárnyvonala Rákoskeresztúr felé, ami soha nem épült meg. A BKK létrejöttekor megvalósult a budai fonódó villamoshálózat, viszont a villamosfejlesztés folytatódik a Kopaszi-gát felé épülő új pályával és az Újbuda-Újpest tengellyel, amelyekről korábban már részletesen írtunk.

Metróbuszok helyett villám-villamosok

Villamosok Kijevben. Tökéletes példa a villám-villamosra. Forrás: Wikipédia

A budapesti villamoshálózat az egyik legforgalmasabb a világon, viszont az átlagsebesség mindössze 14 km/h, ami az egyik legrosszabb mutató Európában. Vitézy Dávid a közösségi oldalán írt erről még február 23-án, ahol azt is részletezte, hogy szükségesnek tartana egy átfogó, hálózati szintű villamoshálózat-fejlesztési és villamosgyorsítási programot. Ez tartalmazná többek között a lámpaprogramok villamosokhoz való igazítását, a megállókiosztások felülvizsgálatát, a pályasebesség növelését. A villamosgyorsítási programot a főváros közgyűlés közlekedési szakbizottsága el is fogadta. Karácsony Gergely a közösségi oldalán felvetette, hogy zárt pályán akár 70 km/h-val is közlekedhetnének a villamosok, ami a BKK kezdeményezésére bekerülhet az új KRESZ-be. A főpolgármester szerint Budapesten több erre alkalmas villamospálya van.

A 41-es villamos kamaraerdei szakaszán, ha átfogó felújítás történne, akár 70 km/h is lehet a maximális sebesség. Fotók: Székács Ákos

Tram-train Budapesten – van ennek realitása?

A Bécs és Baden közötti Lokalbahn valójában egy tram-train. Forrás: meinbezirk.at
Az első magyar tram-train Algyőnél. Forrás: hodpress.hu

Számos villamosvonal Budapesten eléri a közigazgatási határt. Felmerülhet itt a kérdés, hogy össze lehet kombinálni a villám-villamost és a tram-traint? A válasz: igen. Szegeden a tram-train megjelenésével az 1-es villamos meg is szűnt. Budapesten a külvárosi villamosvonalakból, illetve több hév-vonalból lenne érdemes tram-train üzemre váltani, így a 14-es villamos eljuthatna akár Dunakesziig, a 41-es villamos Törökbálintig, az 50-es villamos Vecsésig. A hévek mindegyike közlekedhet villám-villamosként, de ehhez nagyvasúti és gyorsvasúti (metró) fejlesztés szükséges.

A Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő tram-train az 1-es villamos vonalán.
Forrás: YouTube / Kuhár Bence
A pozsonyi villamosok is emelt sebességgel közlekedhetnek a 3-as villamos új szakaszán. Forrás: zdopravy.cz
Prágai villamosok. A villamosfejlesztési program indokolttá teszi a villám-villamosok megjelenését.
Forrás: Česká Televize

A villám-villamosok, illetve a tram-train lehetséges budapesti megjelenése a metróbusz Budapest-kompatibilis változatát képezhetik. Prágában és Pozsonyban a villám-villamosok terén előrébb tartanak, mint Budapest: a cseheknél komoly villamosvonal-felújítási program zajlik, illetve újabb szakaszok épülnek, a szlovák fővárosban pedig a 3-as villamos új szakaszán már zajlanak a próbafutások. Reméljük, hogy hamarosan Budapesten is gyorsabban utazhatunk villamosokkal, mint a lázálomnak tűnő metróbuszokkal.

Leave a Comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

három × 3 =