Cikksorozatunk első részében az idén februárban napvilágot látott budapesti metróbusz-projektről írtunk, amelyet nemzetközi példákkal és lehetséges itthoni tervekkel illusztráltunk. A tervek alapján gyakorlatilag a külvárosi közlekedési hálózat átszervezésével, illetve a díjszabás átalakításával jöhetne létre ez a fajta közlekedési rendszer. Jelen írásunkban a villám-villamosokról lesz szó, amelyek valódi alternatív közlekedési megoldást kínálhatnak a budapesti tömegközlekedésben. Bemutatjuk a már meglévő villamosfejlesztési projekteket, a budapesti tram-train lehetőségét, illetve a nemrég elfogadott villamosgyorsítási tervet mint a metróbusz fővárosi megvalósításának lehetséges alternatíváját.


Budapest villamoshálózatának igen fontos szerepe van a helyi közlekedésben, hiszen a metró mellett a második szintű kötöttpályás közlekedési rendszert képezi. Jelenleg 36 vonalon 149 km hosszan közel 600 villamost közlekedtet a BKK. Számos fejlesztési terv van előkészítési, illetve tervezési fázisban. Tervben van több villamosvonal útvonalának módosítása, illetve új területek kötöttpályára történő bekapcsolása is.


Az 1-es villamosvonal Aranyvölgy vasútállomásig történő meghosszabbítására szánt forrásról az M3-as metró felújításának javára lemondott a főváros annak idején. (Egyébként, rengeteg kritika érte az Aranyvölgyig kiépülő villamospályát a kertes házak között kiépülő pályaterv és a várhatóan hektikus kihasználtság miatt is.) Tarlós István volt főpolgármester szerint a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban a Magyarországnak szánt fejlesztési forrásokból a fővárosnak szűk keret jutott. Szerepelt a tervek között egy Újpalotáig kiépítendő villamosvonal, amit végül kihúztak a listáról, ugyanakkor az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig történő 2 km-es szakaszának megépítésére a főváros megkapta az uniós forrást. Az 1-es villamosvonallal együtt felújították a 3-ast is, amelyre vannak kidolgozott meghosszabbítási tervek Angyalföld irányába.

A tervek tartalmazzák Rákosrendező területén egy felüljáró megépítését a Szegedi úton, így a villamos a Béke térig közlekedne a Mexikói út helyett. A 3-as villamosvonalnak, egyébként, a másik irányba, Soroksárig történő meghosszabbítására is lenne igény, mint ahogy a 42-es villamosvonalnak a Havanna-lakótelep és a Gloriett-telep felé történő meghosszabbítására is. Utóbbi belvárosi kapcsolatának kiépítésére egyelőre nincsenek tervek, de mi azért eljátszottunk a gondolattal.

Tervben volt az M2-es metrónak egy szárnyvonala Rákoskeresztúr felé, ami soha nem épült meg. A BKK létrejöttekor megvalósult a budai fonódó villamoshálózat, viszont a villamosfejlesztés folytatódik a Kopaszi-gát felé épülő új pályával és az Újbuda-Újpest tengellyel, amelyekről korábban már részletesen írtunk.
Metróbuszok helyett villám-villamosok

A budapesti villamoshálózat az egyik legforgalmasabb a világon, viszont az átlagsebesség mindössze 14 km/h, ami az egyik legrosszabb mutató Európában. Vitézy Dávid a közösségi oldalán írt erről még február 23-án, ahol azt is részletezte, hogy szükségesnek tartana egy átfogó, hálózati szintű villamoshálózat-fejlesztési és villamosgyorsítási programot. Ez tartalmazná többek között a lámpaprogramok villamosokhoz való igazítását, a megállókiosztások felülvizsgálatát, a pályasebesség növelését. A villamosgyorsítási programot a főváros közgyűlés közlekedési szakbizottsága el is fogadta. Karácsony Gergely a közösségi oldalán felvetette, hogy zárt pályán akár 70 km/h-val is közlekedhetnének a villamosok, ami a BKK kezdeményezésére bekerülhet az új KRESZ-be. A főpolgármester szerint Budapesten több erre alkalmas villamospálya van.


Tram-train Budapesten – van ennek realitása?


Számos villamosvonal Budapesten eléri a közigazgatási határt. Felmerülhet itt a kérdés, hogy össze lehet kombinálni a villám-villamost és a tram-traint? A válasz: igen. Szegeden a tram-train megjelenésével az 1-es villamos meg is szűnt. Budapesten a külvárosi villamosvonalakból, illetve több hév-vonalból lenne érdemes tram-train üzemre váltani, így a 14-es villamos eljuthatna akár Dunakesziig, a 41-es villamos Törökbálintig, az 50-es villamos Vecsésig. A hévek mindegyike közlekedhet villám-villamosként, de ehhez nagyvasúti és gyorsvasúti (metró) fejlesztés szükséges.

Forrás: YouTube / Kuhár Bence


Forrás: Česká Televize
A villám-villamosok, illetve a tram-train lehetséges budapesti megjelenése a metróbusz Budapest-kompatibilis változatát képezhetik. Prágában és Pozsonyban a villám-villamosok terén előrébb tartanak, mint Budapest: a cseheknél komoly villamosvonal-felújítási program zajlik, illetve újabb szakaszok épülnek, a szlovák fővárosban pedig a 3-as villamos új szakaszán már zajlanak a próbafutások. Reméljük, hogy hamarosan Budapesten is gyorsabban utazhatunk villamosokkal, mint a lázálomnak tűnő metróbuszokkal.
Székács Ákos