Budapest belvárosa – azon belül Erzsébetváros – közösségi közlekedésének alapját a fővárost átszelő metró és az autóbuszhálózat mellett a trolibuszok alkotják. A VII. kerület közösségi közlekedését csak és kizárólag ezek a piros járművek teszik ki. Ugyanakkor a nagyobb gépjárművek, városi terepjárók és haszongépjárművek okozta szabálytalan parkolási és várakozási szokások, illetve a szűk erzsébetvárosi utcák is megnehezítik a trolibuszok haladását. Talán most már a közel a megoldás. Körülnéztünk a VII. kerületben, utánajártunk a problémának.

Eddig nem sikerült a problémát orvosolni…
A 74-es és a 78-as trolibuszok azok az Erzsébetvárosban is közlekedő járatok, melyek állandóan elakadnak a fent említett problémák miatt. Míg a 74-es járat a Csáktornya parktól és az Astoria felé közlekedik a belső-erzsébetvárosi szakaszon (a Dohány és a Wesselényi utcákon), addig a 78-as trolibusz a Kossuth Lajos tér felé haladva a Nefelejcs utcai, a Keleti pályaudvar felé tartva pedig a Bethlen Gábor utcai szakaszán akad el. A Színes Erzsébetváros nevű civil szervezet még 2021-ben hívta fel arra a figyelmet, hogy az adott naptári évben 466 alkalommal történt fennakadás, ami az összes forgalmi beavatkozásnak közel a felét jelentette. (Ez a szám 2024-re 700 fölé nőtt.) Ekkor a Nefelejcs utca Garay utca és István utca közötti szakaszán új parkolási rendet alakított ki a BKK az erzsébetvárosi önkormányzattal közösen. A menetirány szerinti bal oldalon párhuzamos parkolást vezettek be, hogy a trolibuszok ne akadjanak el a továbbiakban, ennek érdekében 18 parkolóhely szűnt meg. A kerület alpolgármestere ekkor az intézkedést lakosság- és környezetbarátnak titulálta, mondván, az elhaladni képtelen trolibuszok képezte forgalmi akadály következtében közlekedési dugók alakulnak ki, ami légszennyezéssel is jár és mivel ilyenkor egy mentőautó sem tud elhaladni az adott szakaszon, így az emberéletekbe is kerülhet. A tömegközlekedés zavartalanságának biztosítása mellett új kizárólagos lakossági parkolóhelyeket kell létrehozni az érintett szakaszokon – nyilatkozta tavaly decemberben Niedermüller Péter kerületi polgármester, aki ekkor tárgyalásokba kezdett a BKK-val a lakossági parkolóhelyek arányszámának 30-ról 40%-ra emeléséről, a gyalogosok védelme érdekében pedig több új gyalogátkelő kiépítésére is javaslatot tett.

Mindezek ellenére sem sikerült megoldani a problémát, hiszen jelenleg is gyakran vesztegelnek trolibuszok az utca közepén szabálytalan parkolás és várakozás miatt a VII. kerületben, pedig a Nefelejcs utcán még táblák is felhívják az autósok figyelmét a szabályos parkolás betartására.





„Időhúzás helyett megoldást”
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője a Magyar Közlekedési Klub, A járda a gyalogosoké és a Színes Erzsébetváros nevű civil szervezetekkel közösen tavaly márciusban írt nyílt levelet a közösségi oldalán Walter Katalinnak, a BKK vezérigazgatójának, valamint Erzsébetváros polgármesterének, amelyben úgy fogalmazott, hogy az az időhúzás helyett végre meg kell oldaniuk a Dohány utca kritikus szakaszán a tömegközlekedés biztonságát. Szerinte nem rendészeti probléma a trolibuszok elakadása, hanem „rendszerszintű tervezési, forgalomszervezési hiba, melyért kizárólag Önök a felelősök, és melynek azonnali megoldása is az Önök kötelessége lenne.” Hivatkozott a BKK vezérigazgatója által jegyzett Budapesti Mobilitási Tervre, amiben „A fenntartható város szerkezete kiegyensúlyozott, mobilitása integrált, ahol előnyben részesülnek az aktív közlekedési módok és a közösségi közlekedés.”
Szintén a BKK és a kerület vezetését tette felelőssé a kialakult forgalmi helyzetért a Színes Erzsébetváros. Szerintük a probléma megoldása az lenne, ha megszüntetnék a kétoldali parkolást az utcában.
A számok nyelvén
Vannak statisztikák arról, hogy a szabálytalan parkolás okozta nehézségek miatt hányszor akadt el a 74-es és a 78-as trolibusz. Vitézy Dávid tavaly decemberben a közösségi oldalán egy rövid videóban foglalta össze, hogy a tavalyi év harmadik negyedévében a két erzsébetvárosi járaton összesen 140 alkalommal kellett beavatkozni a forgalom szabályozásába és ebben az időszakban összesen 183 órát – több mint egy hetet – álltak a járművek ennek következtében. Ekkor azt javasolta a Fővárosi Közgyűlésnek, hogy a BKK bevonásával alakítsák át a forgalmi rendet az érintett útszakaszokon, illetve a beparkolás lehetőségét szűntessék meg azokon a helyeken, ahol a gépjárművek a parkolási szokások miatt tipikusan forgalmi akadályt képeznek.




Szabálytalanul parkoló autók Erzsébetvárosban – lassan vége lehet a jelenségnek. Forrás: Vitézy Dávid Facebook-oldala
Fény az alagút végén?
A több éve húzódó és egyre kritikusabbá váló helyzet orvoslása érdekében az elmúlt hetekben a VII. kerületi önkormányzat, a fővárosi önkormányzat közlekedési kérdésekkel foglalkozó szakbizottsága (KKV), valamint a BKK és a Budapesti Közút (BK) több alkalommal egyeztetett, hogy megtalálják azt a megoldást, amely minden érintett érdekét szolgálja. A konszenzussal kialakított végleges forgalomtechnikai tervek szerint
a Dohány utcában a Síp utca és a Kertész utca között a bal oldali parkolósáv megtartásával és a jobb oldali parkolás megszüntetésével lesz akadálymentes a trolik útvonala, és kerékpársáv is létesül az utcában. A Síp utca torkolatánál új, jobbra kanyarodó sáv segíti majd az autóval közlekedőket. A Nefelejcs utcában, valamint a Wesselényi utca esetében a 22. számtól az Akácfa utcáig a 45 fokos parkolás helyett párhuzamos parkolási rendet vezetnek be, ami helyet szabadít fel az úttesten. A gyalog és kerékpárral közlekedők védelmét emellett több helyen virágládák és terelők is szolgálják majd.
A forgalmi rend átalakításához szükséges munkálatok az április 22-én kezdődő héten kezdődhetnek és május végén fejeződhetnek be.
Székács Ákos