Budapest villamoshálózatában eddig csupán a budai oldalon valósult meg a fonódó hálózat, amely létrejöttének az volt a célja, hogy a közvetlen kapcsolatok révén átszállások nélkül lehessen eljutni Dél-Budáról Északra vagy fordítva. A pesti oldalon hasonló tervnek egyelőre se híre, se hamva, pedig itt is logikus lenne egy monstre észak-déli vonal megvalósítása.
A budai fonódó villamosvonal kialakítása során, ahol nem volt megfelelően összekötve a pálya, ott kitoldották a vágányokat, ahol nem voltak közvetlen, átszállásra alkalmas megállók, ott létesültek új, akadálymentes megállási pontok és természetesen új, alacsonypadlós, légkondicionált, kamerával felszerelt villamosok is forgalomba álltak. A pesti oldalon viszont alig fedezhető fel bármi jel a pesti fonódó villamoshálózat esetleges fejlesztési szándékára vonatkozóan: mindösszesen a Haller utca-Soroksári út kereszteződésében kiépített deltavágány és az M3-as metró belvárosi szakaszának felújításakor először 2M-re, majd 23-ra átkeresztelt villamosvonal árulkodik erről. De mi a helyzet a 24-es villamossal? Mi a helyzet a Thököly úti és Mexikói úti villamoshálózattal, amelyek már 1997 óta nincsenek használatban, amikor a 67-es villamos megszűnt?


A majdani pesti fonódó villamos egyik legfontosabb fejlesztése, a Haller utcai deltavágány kiépítése 2020-ban valósult meg. Ennek köszönhetően a 2B villamos közvetlen kapcsolatot biztosít a pesti Duna-part és Pesterzsébet között, illetve ezzel párhuzamosan a 2-es villamos is közlekedik, melynek a jövője a deltavágány miatt bizonytalanná vált. A 24-es villamos a tervekben nem szerepel, pedig ezzel a viszonylattal is lehetne számolni, hiszen a Thököly úton és a Mexikói úton az 1997-ben megszűntetett 67-es villamosvonal vágányai még megvannak, a megállók visszaépítésével újra üzembe lehetne helyezni az adott szakaszt.

A jelenlegi 24-es villamosjárat 1951 áprilisában indult el – amikor átadták a H5-ös HÉV-et, Erzsébetvárosnak, illetve Józsefvárosnak szüksége volt egy ráhordó villamosjáratra. A 24-es járat a Keleti pályaudvartól a Bethlen Gábor utca – Szinyei Merse utcán át a MÁV Kórházig járt tovább, később Vizafogóig, 1962-től az Állatkertig, 1968-ban, az M2-es metró építésekor pedig véglegesen áthelyezték a Festetics György utcára. A Thököly úton és a Mexikói úton közlekedő 67-es villamosjárat 1945-ben indult, a Felszabadulás térről (a mai Ferenciek teréről) az Öv utcáig közlekedett, a Rákóczi úton át. A vonalnak a kegyelemdöfést a 7-es busz és az M2-es metró forgalomba állítása adta meg, noha a vonalat csak 1997-ben szüntették meg.

Jelenleg gondot okoz a pálya felújítása és a közvetlen kapcsolat létrehozásakor, hogy a pálya néhol hiányos, és a felsővezeték sem áll rendelkezésre. Zugló vasútállomásnál a pályát leaszfaltozták, a kereszteket az 1-es villamos felújításakor kiszedték. A Thököly út erzsébetvárosi szakaszán már a sínek és a felsővezetékek sincsenek meg, pedig amikor 2009-ben ezt a szakaszt felújították, akkor a síneket is leaszfaltozzák annak reményében, hogy egyszer a Thököly úton újra villamos fog járni. Megnehezíti a dolgot a vandalizmus is, hiszen a zuglói szakaszon kábellopások és rongálások nehezítik meg azt, hogy egyszer a 24-es villamos akár Rákospalotáig közlekedjen.

Vannak konkrét tervek a BKV-nál, csak nincs hozzá megfelelő társadalmi és politikai akarat, hiszen néhány szakaszon az aszfaltréteg alatt a pályát meghagyták, viszont a Hernád utcánál és Zugló vasútállomásnál a vágány kritikus állapota miatt úgy döntöttek, hogy felszedik az adott szakaszt. Ütközhet az elképzeléssel az M4-es metró esetleges meghosszabbítása, illetve a Rákóczi úti villamos újjáélesztésének gondolata is, amin lényegében Újpalotáig közlekednének villamosok. Az M4-es metró építésekor, a Baross tér rendezésénél és a Thököly út felújításánál a tervezők azt nem vették figyelembe, hogy a Festetics György utca felől valamikor a tér keresztezésével villamos közlekedhetne, közlekedési szakemberek és építészek szerint a Baross tér rendezésekor erősített födémet kellett volna alkalmazni az aluljáró kialakításakor, illetve a Thököly út zuglói szakaszán az is kérdés, hogy lesz-e hely a megállóknak.

Volt remény a 24-es villamos meghosszabbításának akaratára: a Balázs Mór-terv keretében 2015 áprilisában a Rákóczi úti villamos rehabilitációja kapcsán felmerült az is, hogy a 44-es villamost újra fogják indítani, ami azt is eredményezhette volna, hogy a 24-es villamos a Mexikói útig, a MÁV-telepig vagy akár a Pólus Centerig is közlekedne. A 26 milliárd forintos fejlesztés tartalmazta volna a Thököly úti villamospálya rekonstrukcióját, ám 2017-ben a Fővárosi Közgyűlés ezt az ötletet elvetette és a fejlesztés költségeit más közlekedésfejlesztési beruházások felé csoportosította át. Erre a projektre azért lett volna szükség, mert a BKK az M4-es metró Újpalotáig történő kiépítésével már nem számol.

A 24-es villamossal sajnos már nem számolnak a pesti fonódó hálózat részeként, pedig általa létrejöhetnének közvetlen kapcsolatok Ferencváros, Józsefváros és Észak-Pest között.
Számos grandiózus terv létezik a pesti fonódó villamos-hálózatra, de azok az csak átmeneti és a külső kerületeket érintik. Tervek vannak a Népszínház utcai villamosjáratok fejlesztésére és az Újbuda-Újpest tengelyre is. Lehetséges, hogy a Thököly úti villamospálya rekultivációjával előbb-utóbb számolni fog a BKK és a főváros vezetése, ezáltal létrejöhetne a 24-es villamos meghosszabbítása, ami megteremthetné a józsef- és ferencvárosi lakosok tömegközlekedését az északi kerületek felé.
Székács Ákos