Külső-Józsefváros: látványos fejlődés számos kihívással

ÁRTÉR
Olvasási idő: 5 perc

Hiába a világjárvány, az infláció, a szomszédban zajló háború és a gazdasági recesszió: a nyolcadik kerület ezredforduló óta töretlen fejlődése az elmúlt pár évben sem állt meg. A Palotanegyedről vagy a Corvin-negyedről sokat hallani, Józsefváros külső részéről azonban méltánytalanul keveset – ezúttal nézzük meg, hogyan fejlődött ez a környék, Budapest hírhedt városrésze mind kulturálisan, mind az élhetőség terén, és milyen további kihívásokkal kell szembenéznie ma.

A VIII. kerületről szóló sztereotípiákat senkinek sem kell bemutatni: bűnözés, elhanyagolt utcák, szegénység és a "veszélyes hely" bélyege. Sokan még ma is a Magdolnanegyedet vagy a Blaha Lujza teret emlegetik, ha problémás környékről van szó, hiszen a kerület régóta küzd ezekkel az előítéletekkel. Túloznánk, ha kijelentenénk, hogy mindez mára a múlté és hogy a Diószegi Sámuel utca maga a rend megtestesülése, de mégis sikerült kiszemeznünk egy-egy fénylő csillagot, amelyek rávilágítanak az omladozó vakolat mögötti felvirágzásra.

Forrás: jozsefvaros.hu/otthon/varosfejlesztes/deri-miksa-utca-megujitasa

Az elmúlt években a közösségi terek sokat fejlődtek Józsefváros Nagykörúton kívüli részén: az önkormányzat számos parkot újított fel, fákat ültetett és sétálóutcákat hozott létre. Utóbbira jó példa a Déri Miksa utca, amelynek 2022-re megvalósult átalakítása egyértelműen bizonyítja, hogy megteremthető az élhetőbb és esztétikusabb városi környezet egy korábban forgalmas utcában is. Ma már könnyebben el lehet jutni gyalogosan a Szent Kozma kórházhoz, de maradtak parkolóhelyek is. A sétálóutca széles járdákkal, modern utcabútorokkal és zöldfelületekkel lett felszerelve, amelyek barátságosabbá és hívogatóbbá tették a környezetet. Az utca mentén található kávézók, éttermek és boltok megújult külsőt kaptak, így próbál a Déri Miksa utca a gasztronómia és a kultúra helyi központjává válni – ennek érdekében gyakorta rendeznek kisebb piacokat, szabadtéri eseményeket és vásárokat.

Forrás: dankoudvar.hu

Tavaly nyáron – egy kínzóan meleg napon – sétáltam a Magdolnanegyedben, ami sajnos még manapság is egy balszerencsés környéknek mondható, ha a városfejlesztésre gondolunk. Az utcafrontok nincsenek tisztán tartva, kevés az árnyék és sok a foghíjtelek. Egy klimatizált helyiség és egy pohár limonádé után kutatva ekkor bukkantam a Dankó Udvarra. Az eldugott udvaron temérdek árnyék és zöld terület fogadott, ahol egy csapat gyerek játszott a hőség ellenére. Az önkéntesek által fenntartott közösségi udvar megmutatja, hogy mekkora potenciál van még a legelhanyagoltabb környékben is. A Dankó Udvar inspiráló és hívogató hely, amely rendszeresen ad otthont kulturális rendezvényeknek és workshopoknak, erősítendő a városrész kohézióját.

Ami a foghíjtelkeket illeti: az elmúlt években a fejlődés látványos – számos új ingatlant adtak át, régieket újítottak fel, ezzel átfogóan alakítva a városképet. A Kőris és Illés utca sarkán épült új ingatlankomplexum 2023-ban készült el, illetve pár háztömbbel arrébb egy közösségi kertet vehetünk birtokba. Hasonló ingatlan beruházások valósultak meg a Lovassy és a Szigetvári utcában is. Ezek az építkezések azonban egy problémát is felvetnek: a fejlesztések túlzottan megemelhetik az ingatlanárakat egy olyan környéken, ahol tradicionálisan kevésbé tehetős rétegek élnek. Ez feszültségek szülhet a kiszoruló szegényebb rétegek és a beáramló új lakók között.

Forrás: koriscorner.hu

Ahogy egész Budapesten és Józsefvárosban, úgy ezen a környéken is égető kérdés: a közlekedés. – Hol fogok parkolni, mennyit kell a dugóban állni, megéri egyáltalán autóba ülni, miért ilyen vastag a bringások sávja? A városvezetés különböző módokon csökkentette az elmúlt években az autós közlekedést. Több utcát alakítottak egyirányúvá, hogy csökkentsék az átmenő forgalmat, ez hozzájárult a zaj- és légszennyezés csökkentéséhez. Ezek azonban torlódást okoznak a megmaradt autós útvonalakon. Az egyik legnagyobb kihívás az kerület fekvéséből származó átmenő forgalom. Mindenki a lehető legrövidebb úton igyekszik eljutni reggel munkába és erre a Baross utca és az Üllői út szolgál kvázi autópályaként. A parkolási rendszer is átalakult: növekedett a fizetős zónák száma, miközben egyre nagyobb hangsúlyt helyeztek a parkolóhelyek optimalizálására. Az Orczy tér és környéke új parkolóhelyekkel bővült, míg máshol jelentősen csökkent a parkolóhelyek száma. Ennek ellenére a VIII. kerület soha nem lesz ideális ekkora számú autó parkoltatására a lakóépületek nagy száma miatt, ezért mindenki jobban jár, ha az alternatív közlekedési módok közül választ.

Akinek még több indok kell, hogy Józsefvárosba látogasson, költözzön, annak ajánlom figyelmébe a temérdek kulturális programot, kávézót, kocsmát és éttermet, amely közül sok az utóbbi években nyílt. Ez a sűrűn beépített történelmi városrész tele van kacskaringós és szűk utcákkal, mégis marad hely elegáns történelmi épületeknek, mint ahogy terpeszkednek is paneltömbök is.  A különböző történelmi, szociális, valamint kulturális funkciók keveredése egy sajátos dinamikát hozott létre, mely évről évre Pest egyik legélénkebb környékévé nőtte ki magát.

Leave a Comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

20 − négy =