2022 őszén döntött a józsefvárosi képviselő-testület, miszerint 2023-tól megszűnik a lakók ingyenes parkolása. A lakossági parkolási engedélyek korábban 100 százalékos önkormányzati támogatásban részesültek.


Ami korábban és ma is változatlan, az az önkormányzat önpromóciója – függetlenül attól, hogy ki(k) vezeti(k) Józsefvárost. Tegyük tisztába, hogy egy kerület saját hatáskörében döntheti el, hogy a parkolás az ott lakók számára ingyenes vagy fizetős. A kerületi parkolás díját és annak kategóriáit nem más, mint a kerületi önkormányzat határozza meg. És itt jön az önpromózás: a kerületi parkolási díjtételeket nem a fővárosi közgyűlésben határozzák meg, ott csak a maximálisan beszedhető értékeket szabják meg csupán. Így a kivetett adó és a kivethető maximum közötti összegre azt mondani, hogy a kerületi önkormányzat kipótolja a különbözetet, ráadásul önkormányzati támogatásként feltüntetve, azért az minden szempontból túlzás…
Ami a kerületi parkolás tematikáját illeti: felosztották a VIII. kerületet 3 részre – A, B és C zónákra. Ezt követően ezeket a zónákat feldarabolták és a részeit arab számokkal jelölték, de úgy, hogy azóta se tudja egyetlen (egyébként a munkakörben nem sok időt töltő, de legalább létszámban mindig hiányos) parkolóőr se megmondani, hogy a kötelező jelleggel előre kifizetett éves parkolási engedélyek pontosan melyik utcától meddig terjednek… Ezzel párhuzamosan azonban zónánként kialakultak a különböző díjtételek is.

A fentiekkel kapcsolatban nem kértezték meg az érintett lakosságot. Mert az lehet egy elfogadható álláspont, hogy kevés parkolóhely van a Nemzeti Múzeum környékén más zónákhoz képest, de akkor felmerül a jogos kérdés, hogy miért nem szempont az ott lakók szociális helyzete. Például: milyen autóval parkolnak a lakosok egy adott körzetben és mekkora keresettel rendelkeznek? Mindez azért is lehetne érdekes kérdés, mert a parkolási engedélyek megváltására az önkormányzat elindított egy külön ügyfélkaput, ami működik – kerületi lakosként magam is használom évről évre a sorbaállás elkerülése végett. Így észrevettem, hogy a járműnek szinte az összes műszaki adatát bekérik hozzá a forgalmi engedélyből. Talán költői kérdés mindezek után, hogy miért fizetek ugyanakkora összeget egy 23 éves Suzuki Swiftre, mint a szomszédom a négy éves X6-os BMW-jére, ami másfélszer nagyobb, másfélszer nehezebb és huszonötször annyiba kerül. Félreértés ne essék; nem irigykedem az autójára, mert az egyenlőtlenség egy szempontból kiegyenlítődik: az övét ugyanúgy megrongálják éjjel a huligánok, mint az enyémet, ezáltal ugyanúgy járunk felváltva a rendőrségre sértettként feljelentést tenni, függetlenül attól, hogy melyikünknek milyen vastag a pénztárcája, sőt, az ő kára jelentősen nagyobb, mint az enyém.
Ami azonban minden kerületi autótulajdonost egyformán érint és felháborít: az Önkormányzat zöldítésre való hivatkozással – ismét a lakosság érintettjeinek a bevonása nélkül, utólag plakátkampány keretében szakmai fórumokra hivatkozva – egyik napról a másikra, több negyedben is utcák tucatjaiban ültetett fákat az addigi úttestre, ezzel egyrészt parkoló helyeket megszűntetve, illetve sok esetben annyira leszűkítve egy adott utcaszakasz egy oldali parkolását, hogy ahol eddig három autó parkolhatott, most már csak kettő tud, ergo az érintett területeken csökkent a parkolóhelyek száma. Ezzel párhuzamosan az indokoltnál több mozgássérült parkolóhelyet festettek fel, esetenként kettesével és szinte buszméretekben. Több olyan utca is van, ahol erre egyetlen igény sem volt, de mivel az önkormányzat előzetesen nem konzultált a helyi lakosokkal, így erre nem derül(hetet)t fény.
Hab a tortán, hogy a közösségi elektromos rollerek, kerékpárok, robogók tárolására is jelentős területeket vontak el. Az így kialakult parkolási helyzetnek köszönhetően, a zöldítés érdekére hivatkozva, miután kifizettük előre az éves parkolási engedélyünket, több negyedben is hosszú ideig körözhetünk az autóinkkal, mire a lakásunkhoz közel – s ha minden igaz, a zónánkon belül – tudunk parkolni, mi, kerületi lakosok. A Rákóczi tér környékén és a József körút mindkét oldalán ez a helyzet, de nem szerencsésebb a Magdolnanegyed vagy szezonálisan a Fűvészkert környéke sem, utóbbi a téli időszakban több hónapon keresztül a Garden of Lights show keretében minden este kerületen kívüli látogatókat is fogad, ami megnehezíti a helyiek parkolását.
Berta Máté